First page Back Continue Last page Overview Text

Notes:


I Europa var det många som försökte komma upp i luften, men det var förskräckligt svårt.

Brasilianaren Alberto Santos Dumont anses vara den som flög först i Europa. Det gjorde han den 12 nov 1906 då han flög 220 m på 21,5 s.

Uppmärksamheten blev enorm, och gjorde att många försökte upprepa bedriften.

Den främste var Henri Farman. I början köpte han sina flygplan av bröderna Voisin, två bröder som framför allt byggde flygplan åt andra. I oktober 1907 beställde Farman ett flygplan av Voisins och fick det levererat i oktober. Farman var allmänt nöjd med sina första tester, men fick Voisins att rigga om flygplanet så att vingarna lutade uppåt för att förbättra stabiliteten och göra om stjärtfenan. Nu flög han 770 m på 52 s. Farman beställde ytterligare några ändringar och vips hade man ett välflygande praktiskt flygplan.

1908 var det många som flög i Europa, och man tvivlade öppet på bröderna Wrights påstående att de kunde flyga. Medan Orville höll på att försöka övertyga amerikanska myndigheter om att köpa deras flygplan tog sig Wilbur över till Europa och gjorde stor succé nära Le Mans. Redan den första korta turen överväldigade både tvivlarna och de som trodde på Wrights.Det var inte så att flygningen var vare speciellt lång eller snabb – det var enkelheten och elegansen med vilken den utfördes. Med detta bryska uppvaknande slutade i princip bröderna Wrights insatser för flyget.

Européerna hade riktat in sig på att bygga flygplan som var stabila medan Wrights hade riktat in sig på kontrollerbarhet. Bröderna Wrights flygplan var mycket jobbigt att flyga. Det allra minsta man tappade koncentrationen så straffades piloten obönhörligt. Detta gjorde att bara korta flygningar var praktiskt möjliga. Bröderna Wright vägrade att lämna detta synsätt, vilket gjorde deras kommande konstruktionen mer och mer föråldrade, medan européerna kombinerade de gamla stabila konstruktionerna med mer lättkontrollerbara.

En annan sak som bröderna Wright gjorde som fördärvade för flyget som helhet och gjorde att t.ex. en annan flygpionjär, Glenn L. Curtiss, hatade dem, var att de tog patent på ”lateral kontroll uppnådd på mekaniskt vis på annat sätt än vingvridning”. Utan att ha vare sig kommit på det eller konstruerat det själva hade de alltså tagit patent på skevrodret!




All text copyright © Asbjörn Nejman. Anser du dig ha copyright på en bild så hör av dig till mig så byter jag ut den.
If there is a picture here that you claim the rights for, please let me know and I'll replace it.